Σε περίπου 500.000 επιπλέον εργαζόμενους επεκτείνεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας, με την εφαρμογή του μέτρου στους νέους κλάδους να γίνεται σε δύο φάσεις, αρχής γενομένης από τις 12.10.26 και με το δεύτερο κύμα να ακολουθεί από τις 1611.26. Τηλεπικοινωνίες, πληροφορική, υγεία και κοινωνική μέριμνα, υπηρεσίες καθαρισμού, κομμωτήρια, κέντρα αισθητικής και καθαριστήρια βρίσκονται μεταξύ των δραστηριοτήτων που εντάσσονται στην πρώτη φάση.
Στην Αιτωλοακαρνανία, πάντως, υπάρχει ήδη σημαντική εξοικείωση με την ψηφιακή κάρτα, καθώς εφαρμόζεται εδώ και χρόνια σε μεγάλους κλάδους της αγοράς, όπως το λιανεμπόριο και η εστίαση. Η εφαρμογή της, ωστόσο, εξακολουθεί να δημιουργεί πρόσθετο γραφειοκρατικό φόρτο στις επιχειρήσεις και κυρίως στα τμήματα προσωπικού και στα εξωτερικά λογίστηκα γραφεία, τα οποία καλούνται να αντιπαραβάλλουν τον πραγματικό χρόνο απασχόλησης με τα δηλωμένα ωράρια στο «Εργάνη». Παράλληλα διατυπώνονται και αιτήματα για παράταση στην εφαρμογή του μέτρου με τη λογική το θα είναι άδικο να υπάρξουν πρόστιμα σε επιχειρήσεις που δεν θα προλάβουν να προσαρμοστούν καθώς οι εταιρείες μηχανοργάνωσης δεν προλαβαίνουν να ανταποκριθούν στο όγκο της δουλειάς.
Την ίδια στιγμή, στο προσκήνιο έχει τεθεί και η συζήτηση για τις μικρές επιχειρήσεις, καθώς έχουν ήδη διατυπωθεί αιτήματα για εξαίρεση όσων απασχολούν έως τρεις εργαζόμενους, με βασικά επιχειρήματα το κόστος της μηχανογράφησης και τον δυσανάλογο διοικητικό φόρτο που συνεπάγεται η εφαρμογή του μέτρου.
Ο οικονομολόγος και μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Νομού Αιτωλοακαρνανίας (Ε.Ν.Α.), Ορέστης Κωνσταντινίδης, μιλώντας στην εφημερίδα «Συνείδηση» επεσήμανε:
«Η επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας αφορά περίπου 500.000 επιπλέον εργαζόμενους και πρόκειται να γίνει σε δύο φάσεις. Από τις 12.10.26 θα ενταχτεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών, ο κλάδος της πληροφορικής, οι δραστηριότητες υγείας και κοινωνικής μέριμνας, οι υπηρεσίες υποστήριξης απασχόλησης, καθαρισμού και φροντίδας εξωτερικών χώρων και οι υπηρεσίες που αφορούν εργαζόμενους σε κομμωτήρια, κέντρα αισθητικής και καθαριστήρια. Στο κομμάτι της υγείας προβλέπονται κάποιες εξαιρέσεις για τους γιατρούς και τους οδοντιάτρους για τους οποίους δεν είναι υποχρεωτικό να «χτυπούν» την κάρτα εργασίας, όμως το υποστηρικτικό προσωπικό, η γραμματεία και οι βοηθοί τους, υπάγονται κανονικά στο μέτρο της ψηφιακής κάρτας.
Η δεύτερη φάση θα ξεκινήσει από τις 16.11.26 και τότε θα ενταχθούν οι κλάδοι της συμβουλευτικής και των διαφημιστικών υπηρεσιών, θα αφορά επίσης τους εργαζόμενους γραφείων, τους εργαζόμενους σε συνεργεία και σε επισκευές συνεργείων, τους εργαζόμενους στα logistics, τους εργαζόμενους στην διαχείριση νερού, λυμάτων και αποβλήτων και τους εργαζόμενους στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών.
Για να γνωρίζει η εκάστοτε επιχείρηση αν είναι επιλέξιμη ή όχι για να ενταχθεί στο μέτρο της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα πρέπει να κάνει έλεγχο με το λογιστή της. Θα πρέπει να ελέγξει δηλαδή τον κύριο κωδικό δραστηριότητας από τα στοιχεία μητρώου εντός του συστήματος «Εργάνη».
Να υπενθυμίσουμε πως η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι ένας μηχανισμός που θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά το 2021, με σκοπό την διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Μέσα από την καθημερινή και άμεση κοινοποίηση στο σύστημα «Εργάνη» φαίνεται πότε γίνεται η έναρξη και πότε η λήξη της εργασίας των εργαζομένων, ενώ στόχος του προγράμματος ήταν η διαφάνεια στους ελέγχους, όταν γίνονται από την Επιθεώρηση Εργασίας και φυσικά να αντιμετωπιστεί η αδήλωτη και η υποδηλωμένη εργασία.
Αποτέλεσμα αυτών ήταν να περιοριστεί και η εισφοροδιαφυγή, γιατί σε πολλούς κλάδους στην πορεία αποκαλύφθηκαν υπερωρίες και αποτέλεσμα ήταν να ενισχυθούν και τα ταμεία.
Με την ψηφιακή κάρτα καταγράφουμε τον πραγματικό χρόνο απασχόλησης, ενώ η κάρτα κάθε φορά συνδυάζεται και με το δηλωμένο ωράριο στο «Εργάνη ΙΙ».
Πρωτοεμφανίστηκε στην πράξη η ψηφιακή κάρτα το 2022 και ξεκίνησε από τις μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ στην πορεία εντάχθηκαν διάφοροι κλάδοι με κυρίαρχο αυτούς του λιανεμπορίου και της εστίασης. Συνεπώς, στην Αιτωλοακαρνανία υπάρχει εξοικείωση με το μέτρο όπως έχουν εξοικείωση και τα λογιστικά γραφεία του νομού μας.
Δεν είναι δύσκολος μηχανισμός στην παρακολούθηση, αλλά είναι γραφειοκρατικός και απαιτεί ενασχόληση και επιμέλεια, ενώ επιβαρύνει τα τμήματα προσωπικού ή τα εξωτερικά λογιστήρια, γιατί πρέπει να γίνεται αντιπαραβολή των «χτυπημάτων» της ψηφιακής κάρτας με το δηλωμένο ωράριο στο «Εργάνη» στο τέλος κάθε μήνα για την έκδοση της μισθοδοσίας. Δίνεται επίσης η δυνατότητα σε κάποιες επιχειρήσεις να υιοθετήσουν και το απολογιστικό ωράριο, όπου οι εργαζόμενοι «χτυπούν» κανονικά την κάρτα τους και στο τέλος του μήνα συγκεντρώνονται τα «χτυπήματα» και στέλνονται στο τέλος του μήνα το ωράριο του προηγούμενου μήνα, αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση το μέτρο είναι και πάλι γραφειοκρατικό.
Μάλιστα, έχουν γίνει διάφορα αιτήματα προς το υπουργείο Εργασίας, με το πιο πρόσφατο να είναι από τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, όπου ζητά εξαίρεση των μικρών επιχειρήσεων έως 3 εργαζόμενους από το μέτρο, γιατί η επιβάρυνση για την παρακολούθηση σε τόσο μικρές επιχειρήσεις είναι μεγάλη και εκφεύγει και της φιλοσοφίας του μέτρου, ενώ είναι και μεγάλο το κόστος ως προς την μηχανογράφηση, αλλά και το κόστος ως προς τον χρόνο εργασίας».
Παράταση έως το 2027 ζητούν οι λογιστές
Τη μετάθεση της υποχρεωτικής εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας για τις νέες επιχειρήσεις από τις 12 Οκτωβρίου 2026 στην 1η Ιανουαρίου 2027 ζητά από το υπουργείο Εργασίας ο Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών (ΛΣΑ).
Με επιστολή του προς την υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως, τους υφυπουργούς Κώστα Καραγκούνη και Άννα Ευθυμίου και την ηγεσία των αρμόδιων υπηρεσιών, ο Σύλλογος προειδοποιεί ότι η αγορά δεν είναι έτοιμη για την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου στις 12 Οκτωβρίου, θέτοντας παράλληλα ζήτημα επιβολής προστίμων σε επιχειρήσεις που, όπως υποστηρίζει, αντικειμενικά δεν είχαν τον απαιτούμενο χρόνο προσαρμογής.
«Ανέφικτη η εφαρμογή στις 12 Οκτωβρίου»
Σύμφωνα με τον ΛΣΑ, η ομαλή ένταξη των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο σύστημα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στις 12 Οκτωβρίου κρίνεται στην πράξη ανέφικτη, τόσο από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, όσο και από τις εταιρείες που
διαθέτουν τα σχετικά μηχανογραφικά συστήματα.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην ερμηνευτική εγκύκλιο 25291/23-09-2026, η οποία, όπως επισημαίνει ο Σύλλογος, εκδόθηκε μόλις λίγες ημέρες πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή και καθόρισε, μεταξύ άλλων, υποχρεώσεις για το προσωπικό στον τομέα της Υγείας και στα ιδιωτικά ιατρεία.
Κατά τον ΛΣΑ, το μικρό χρονικό διάστημα που μεσολαβεί δεν επέτρεψε στο σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων να προχωρήσει ούτε καν σε πιλοτική προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις.
Φόβοι για πρόστιμα
Οι λογιστές τονίζουν ότι δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το υπουργείο Εργασίας στην ενημέρωση των επιχειρήσεων για τις νέες υποχρεώσεις τους και ζητούν ο ψηφιακός μετασχηματισμός να μην οδηγήσει σε μια διαδικασία «τιμωρίας» επιχειρήσεων που δεν πρόλαβαν να προσαρμοστούν.
Παράλληλα, αναγνωρίζουν ότι έχουν δοθεί προφορικές διαβεβαιώσεις για επιείκεια κατά τους επιτόπιους ελέγχους, υποστηρίζουν όμως ότι αυτές δεν αρκούν, καθώς το θεσμικό πλαίσιο εξακολουθεί να προβλέπει κυρώσεις και πρόστιμα.
Κωνσταντίνος Χονδρός – Εφημερίδα «Συνείδηση»





