Δυτική Ελλάδα: 24,2% αύξησε το 2024 τα τουριστικά έσοδα όπως αναφέρει η εφημερίδα “Συνείδηση“, σύμφωνα με την οποία είναι στα επίπεδα προ πανδημίας οι τουριστικές εισπράξεις
Αναλυτικά το δημοσίευμα:
Με το βλέμμα στραμμένο στην πορεία των εσόδων βρίσκεται η τουριστική αγορά της χώρας, έχοντας πέρυσι πετύχει 21,5 δισ. ευρώ τουριστικών εισπράξεων. Η Δυτική Ελλάδα πάντως το 2024 σε επίπεδο εισπράξεων βρέθηκε στην ευχάριστη θέση να ανακτήσει πλήρως τις απώλειες από την περίοδο της πανδημίας και να επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα.
Τα νησιά του νοτίου Αιγαίου, η Αττική, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα μερίδια από το τουριστικό καλάθι.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων «Ποιος Πάει Που; Πόσο Μένει; Πόσα ξοδεύει», το 2024 ήταν μια χρονιά με έντονη τουριστική κίνηση και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στα νούμερα των ταξιδιωτικών εισπράξεων.
Βεβαίως αναμενόμενο είναι οι τέσσερις προαναφερθείσες Περιφέρειες να συγκεντρώνουν τα 17 από τα 21,5 δις. ευρώ των ταξιδιωτικών εισπράξεων.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι παραμένει ακόμη πολύ χαμηλά, ευχάριστη έκπληξη στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ ήταν η Δυτική Ελλάδα που αύξησε το 2024 τις τουριστικές της εισπράξεις κατά 24,2%.
Συγκεκριμένα η Δυτική Ελλάδα ανέβηκε στην ένατη θέση της κατάταξης των ταξιδιωτικών εισπράξεων με 261 εκατ. €. Έτσι πλέον έφτασε στα επίπεδα προ πανδημίας των τουριστικών εισπράξεων (257 εκατ. ήταν οι εισπράξεις το 2019), καθώς ούτε το 2022, ούτε το 2023 κατάφερε να ανακάμψει από τις απώλειες της πανδημίας. Μάλιστα το 2023 η Δυτική Ελλάδα είχε μείωση 4,7% στις εισπράξεις (210εκατ. από 221 εκατ.)
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ η Δυτική Ελλάδας είχε ως βασικές αγορές την Αλβανία (39 εκατ. €), τη Γερμανία (38 εκατ. €) και το Ηνωμένο Βασίλειο (17 εκατ. €).
Όσον αφορά τα λοιπά στοιχεία του εισερχόμενου τουρισμού (μεγέθη επισκέψεων, διανυκτερεύσεων, μέση διάρκεια παραμονής κτλ), το 2024 η Δυτική Ελλάδα κατέγραψε 614 χιλιάδες επισκέψεις με αύξηση +8,9%, ενώ οι επισκέπτες της προέρχονταν κυρίως από την Αλβανία (137 χιλ.), τη Γερμανία (71 χιλ.) και τη Γαλλία (42 χιλ.).
Οι διανυκτερεύσεις στη Δυτική Ελλάδα παρουσίασαν αύξηση +6,6% το 2024. Η Δυτική Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη θέση, με 2.922 χιλ. διανυκτερεύσεις, και βασικές αγορές από τη Γερμανία (522 χιλ.), το Ηνωμένο Βασίλειο (213 χιλ.) και την Αλβανία (229 χιλ.).
Η Δυτική Ελλάδα καταγράφει μέση δαπάνη ανά επίσκεψη 425 €, σημειώνοντας αύξηση +14%, ενώ βρέθηκε ακριβώς στον πανελλαδικό μέσο όρο, με τη δαπάνη ανά διανυκτέρευση να ανέρχεται επίσης σε 89 €, αυξημένη κατά +17%.
Τα έσοδα του 2019 με λιγότερους επισκέπτες
Συμπερασματικά, από τη στιγμή που πάντα το ταμείο των εισπράξεων είναι αυτό που έχει περισσότερη σημασία, είναι φυσικά σημαντικό ότι η Δυτική Ελλάδα έφτασε πλέον στα επίπεδα προ πανδημίας.
Ωστόσο αξίζει κανείς να παρατηρήσει ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά ως προς τον όγκο των επισκεπτών.
Το ΙΝΣΕΤΕ κατέγραφε το 2019 817 χιλιάδες επισκέψεις στη Δυτική Ελλάδα και πέρυσι μόνο 614 χιλιάδες…
Ωστόσο οι εισπράξεις ήταν περίπου οι ίδιες καθώς η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη από τα 315 ευρώ το 2019, αυξήθηκε στα 425 ευρώ το 2024. Γεγονός που μέχρις ενός ορίου εξηγείται από τον πληθωρισμό και το γεγονός ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί αρκετά σε σχέση με το 2019.
Επενδύσεις για το κάτι παραπάνω
Η μεγάλη εικόνα για τη Δυτική Ελλάδα παραμένει το γεγονός ότι κατέχει ένα πολύ μικρό μερίδιο από την πίτα του τουρισμού στην Ελλάδα και συγκεκριμένα το 1,6% των εισπράξεων.
Βέβαια στην ίδια μοίρα σε γενικές γραμμές είναι άλλες επτά περιφέρεις της χώρας (Ήπειρος, Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Πελοπόννησος, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Βόρειο Αιγαίο, Δυτική Μακεδονία) με ποσοστά μικρότερα του 2% στις εισπράξεις.
Για να αλλάξει η μεγάλη εικόνα το σημαντικότερο είναι να υπάρξουν νέες επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού. Νέες επενδύσεις π.χ. σε ξενοδοχειακές μονάδες γίνονται, αλλά μάλλον είναι μικρές και λίγες για να σηματοδοτήσουν κάτι διαφορετικό.
Γιατί, χωρίς ένα επενδυτικό boom η Δυτική Ελλάδα δύσκολα θα καταφέρει να πάρει μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» του τουρισμού.
Μεγάλες επενδύσεις όπως το «Varko Bay» στην Πογωνιά του Δήμου Ακτίου – Βόνιτσας φαίνεται να έχουν σκαλώσει, ενώ άλλες όπως το «Nautilus» στο Πλατυγιάλι φαίνεται ότι βρίσκονται ακόμη στην αναζήτηση χρηματοδότη.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας το 2022 λάνσαρε τη νέα τουριστική ταυτότητα της περιοχής, το “Olympian Land”, αποσκοπώντας στην εύκολη αναγνωρισιμότητα, που έχει διεθνώς το όνομα «Ολυμπία».
Ένα νέο branding ωστόσο χρειάζεται κάποιο χρόνο για να αποδώσει, ενώ η προσπάθεια θα συνεχιστεί και μέσα από το νέα περίοδο του ΕΣΠΑ με δράσεις όπως η δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (Destination Management Organization-DMO), που αφορά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, μέσω του σχεδιασμού συγκεκριμένης επικοινωνιακής στρατηγικής χρησιμοποιώντας στοχευμένα εργαλεία marketing, με στόχο να μεγαλώσει η αναγνωσιμότητα και η ελκυστικότητα της Δυτικής Ελλάδας ως διακριτού προορισμού, που συνδυάζει τη μοναδική ιστορία, τη φυσική ομορφιά με τη γαστρονομία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.
Δημήτρης Παπαδάκης – Εφημερίδα “Συνείδηση”